Punaiset yksittäispelit

Punainen kirkas

pk 7.1. Petran ja Peetun värinoppapeli

Pk_7.1._kuva_5.jpg

Petran ja Peetun värinoppapelin avulla voidaan opetella kehonosia. Peetun avulla opetellaan helpompia (silmä, nenä, käsi…) ja Petran avulla vaikeampia (nilkka, ranne, kulmakarva…) kehonosien nimiä.
Pelissä käytetään värinoppaa. Värejä ei tarvitse osata, mutta pelin ohessa voidaan värien nimiä harjoitella.

pk 7.2. Tonttujumppa - toimintapeli

pk_7.2._Mainoskuva2.jpg

Tonttujumpassa saa olla kankea tai notkea tai ihan mitä vaan eikä tule hiki. Tärkeintä on tunnistaa kehonosia ja yrittää toimia tontun ohjeen mukaan.

Jokaisessa kortissa on kolme eritasoista ohjetta, josta aikuinen voi valita lapselle sopivimman. Innokkaimmat tontut tekevät kaikki temput.

Oletko valmis? Nyt aloitetaan. Nosta leuka ylös. Laita kädet poskille. Kosketa korvalla olkapäätäsi…

Tonttujumppaa voi pelata yhtä hyvin kesällä kuin talvella, sillä tontut ahkeroivat ympäri vuoden. Ja kun oikein kovasti ahertaa, niin pieni taukojumppa on paikallaan. Ja mikäs sen mukavampaa kuin pelata Tonttujumppaa joulua odotellessa kun tontut tekevät vielä viimeisiä paketteja.

Punainen tumma

pt 1.5. Papukaijan herkkupeli

Pt_1.5._Papukaijan_herkkupeli.jpg

Papukaijan herkkupelin avulla opetellaan ymmärtämään ja tuottamaan moniosaisia lauseita, täsmällisiä ilmaisuja ja abstrakteja käsitteitä.

Pelissä on luontevaa käyttää esimerkiksi seuraavia käsitteitä: yläpuolella / alapuolella, päällä / alla, vieressä / välissä, toiseksi ylin / alin rivi, kulma / yläkulma / alakulma, vasemmalla / oikealla / keskellä / reunassa, rivin ensimmäinen / toinen / kolmas / viimeinen / toiseksi viimeinen, jompikumpi / molemmat / toinen, toinen vasemmalta / oikealta.

Papukaijojen herkut ovat piilossa. Kuka löytää eniten hedelmiä?

Pelin idea on yksinkertainen, mutta peliä voi muutella loputtomasti ja vaikeustasoa säädellä lapsen taitojen mukaan. Helpoimmillaan ohje voi olla esimerkiksi: ”Saat ottaa kortin, joka on kilpikonnan alla.” Vaikeampi ohje voisi olla vaikkapa: ”Ota kortti, joka on valkoisen ja punaisen kukon välissä.”

Vaativia ohjeita sen sijaan olisivat esimerkiksi: ”Saat ottaa keltavalkoruudullisen kortin vasemmalla puolella olevan kortin.” tai ”Saat ottaa ensimmäisen rivin toiseksi viimeisen kortin.”

Saitko herkun? Nam!

pt 6.4. Kimmo Kiekkoilijan korttipeli

Pt_6.4._Kimmo_Kiekkoilijan_korttipeli.jpg

Tämän jääkiekkoaiheisen pelin avulla voi harjoitella laatusanoja. Laatusanat eivät liity pelkästään jääkiekkoon, vaan aihepiirit liittyvät moniin lapsen elämän asioihin.

Pelin idea on tuttu monista Leikiten-peleistä, helppo ja yksinkertainen. Silti peli on jännä, sillä ei voi tietää saanko itselleni nyt jääkiekkokuvan.

Kuvat antavat mahdollisuuden käyttää paljon erilaisia laatusanoja. Esimerkiksi kuvan pelle on pitkä ja ystävällinen, hassu ja iloinen. Niin tehtävä- kuin palkkiokuvatkin herättävät keskustelua, jossa on luontevaa käyttää kuvailevia sanoja.