Keltaiset yksittäispelit

Keltainen vaalea

kv 1.3. Hylje Hynnisen lautapeli

kv_1.3._Mainoskuva2.jpg

Hylje Hynnisen lautapelin avulla voidaan opetella kuuntelemaan ja erottelemaan pitkiä ja lyhyitä tavuja. Hylkeen seurana pelissä kisailevat pingviini, apina ja koira. Aikuinen lukee tavun tai sanan. Laudalla liikutaan sen mukaan onko tavu pitkä vai lyhyt.
Kilpailu on tiukka ja jännittävä. Onnea matkaan!

kv 2.9. Joulupukin palapeli

kv_2.9._Mainoskuva.jpg

Joulupukki on päässyt ansaitulle kesälomalle. Kuunnellaan ensin sanat, jotka kuulostavat hyvin samantapaisilta, esimerkiksi kipeä / kiipeää tai lasi / Lassi ja etsitään oikeat kortit. Sitten katsotaan, mikä kuva näistä kahdesta kortista muodostuu ja päästään kurkistamaan joulupukin valokuva-albumiin.

Pelin idea on hyvin yksinkertainen ja tällä kerralla ei kilpailla voitosta. Joulupukkiaihe sopii yhtä hyvin kesään kuin talveenkin, mutta erityisesti joulun alla lapset ilahtuvat tällaisesta tehtävästä.

Mukavia yhdessäolon hetkiä sanojen parissa!

Keltanen kirkas

kk 2.5. Maisan ja Matiaksen matopeli

kk_2.5._Mainoskuva.jpg

Monet tuntevat dominopelin. Maisan ja Matiaksen matopelissä käytetään tätä tuttua ideaa uudella tavalla. Jokainen pelaaja kerää omaa korttijonoaan, matoa. Samalla opetellaan mukavalla tavalla erottelemaan virheitä toisen puheesta.

Aikuinen valitsee, millaisia virheitä puheesta kuunnellaan: asiavirheitä, minimiparivirheitä tai äännevirheitä.

Jussi sai ison kanan. Hups! Taisin sanoa jotakin väärin! Hienosti huomasit, että sehän on kala eikä kana.

kk 4.7. Meeri Meriharakan korttipeli

Kk_4.7._Meeri_Meriharakan_korttipeli.jpg

Tämän lintuaiheisen pelin avulla voidaan opetella moniosaisten lauseiden ymmärtämistä. Ei riitä, että lauseesta poimii vain yhden tai kaksi sanaa. Pitää kuunnella koko lause. Voiton ratkaisee kuitenkin onni, ei osaaminen, joten auttaa saa. Pelin vaikeustasoa voi säädellä pelaajille sopivaksi tilanteen mukaan.

Lintuja on monen värisiä ja monen näköisiä ja ne ovat eri asennoissa. Toisilla on pitkä, toisilla lyhyt nokka. Nokka voi esimerkiksi olla lyhyt ja paksu tai se voi olla käyrä. Näiden lintujen joukosta pitää löytää juuri se lintu, jota kanssapelaaja ajattelee. Esimerkiksi: ”Ajattelen sinistä pitkänokkaista lintua, joka pitää toista jalkaa ilmassa.”

Onnekas lintu löytää herkun kortin alta.