NIMEÄMISEN JA SANANLÖYTÄMISEN HARJOITTELUUN  - VALKOINEN 2 PAKETTI

 

Tämä nimeämisen ja sananlöytämisen harjoitusten toinen osa sisältää 22 erilaista peliä, jotka on tarkoitettu lähinnä dysfaattisille lapsille. 

 

Tehtävät on ryhmitelty seitsemään osa-alueeseen:

1. Käsiteluokat

2. Sana-assosiaatiot

3. Nopea nimeäminen

4. Kuvien nimeäminen

5. Lausetaso

6. Täsmällinen kertominen

7. Mielikuvien vahvistaminen

VALKOISEN 2. PAKETIN PELIEN SISÄLLÖT

Ensimmäisen ryhmän pelien avulla voidaan vahvistaa käsiteluokkia ja sanastoa, kuten ykköspaketissakin. Tässä paketissa pelit ovat erityyppisiä ja luokittelu tapahtuu erilaisin perustein. Tarkoituksena on vahvistaa sanojen luokittelua ja organisoimista siten, että se helpottaa sanojen palauttamista muistista.  Peleissä lajitellaan ja luokitellaan kuvia.

Esimerkiksi Riston risteilypelissä lajitellaan esineitä yhteisen piirteen mukaan (sähköllä toimivat, varrelliset, jotakin mittaavat esineet…). Tule kisaan – kumpi saa enemmän kortteja!

1.5.jpg

Tämän ryhmän peleillä opitaan luokittelemaan myös esimerkiksi eri tilanteisiin kuuluvia asioita (juhla, matka, harrastukset, keittiö…).

Toisen ryhmän pelien avulla harjoitellaan kykyä käyttää sanojen mielleyhtymiä nimeämisen ja sananlöytämisen apuna.

Esimerkiksi Venla ja Veikka vanhan ajan markkinoilla -lautapelissä mietitään, mihin yläkäsiteluokkaan sana kuuluu. Virtahepo on villieläin, koivu on puu jne.

2.6.jpg

Kakkosryhmässä on myös Anni Ananaksen peli, jossa tuotetaan vastakohtia. Ossin onkimiskilpailussa puolestaan mietitään synonyymejä. Kuka onkii parhaat herkut?

Kolmannessa ryhmässä harjoitellaan nopeaa nimeämistä. Pelit sisältävät tuttuja käsitteitä sekä muotoja ja värejä, jotka on tarkoitus nimetä sarjana mahdollisimman nopeasti ja täsmällisesti. Tämän kakkospaketin harjoitukset ovat vaikeampia kuin ykköspaketin pelit.

Myyrän työ –lautapelissä pelaaja pääsee tehtävärastilla tekemään työn ja saa siitä uuden vuoron. Kuvien nimeämistyö kannattaa, koska siitä saa lisää vauhtia matkaan. Tutut kuvat ja niiden värit sekä koot nimetään mahdollisimman nopeasti. Pidetään peukkuja, ettei kieli mene solmuun kovassa vauhdissa!

3.3.jpg

Leevin lentonäytös –kilpailussa sanotaan muoto, koko ja väri. Pidä kiirettä, sillä aion saada kuutosen aivan pian!

Neljänteen ryhmään on koottu kuvien nimeämisen harjoituksia. Ykköspaketissa nimetään esineiden kuvia. Tässä kakkospaketissa nimetään myös toimintakuvia.

Kiekko-Kallen lautapelissä nimetään yhteenkuuluvien toimintojen sarjoja. Kettu Ketterän heittopelissä puolestaan nimetään värejä ja värillisiä kuvia. Kuka saa eniten kortteja?

4.6.jpg

Viidennen ryhmän pelien avulla harjoitellaan lauseiden täydentämistä tilaan, aikaan tai yläkäsitteisiin liittyvillä sanoilla. Jotkut lauseet sisältävät vertailua ja jotkut syy-seuraussuhteita. Joissakin peleissä täydennystehtävä edellyttää luokkaan sisällyttämistä tai siitä poissulkemista. 

Pelejä on runsaasti, jotta harjoittelu voisi olla mahdollisimman monipuolista. Lauseet ovat vaikeampia kuin valkoisessa ykköspaketissa, koska ne sisältävät enemmän rajoitteita ja vaihtoehtoja on vähemmän.

Huugo Hurjapään korttipelissä täydennettävät lauseet liittyvät esimerkiksi vuoden- ja vuorokaudenaikoihin. Voi ei, minun korttini on tyhjä! Onkohan sinulla parempi tuuri?

5.6.jpg

Oiva Oravan neljänsuora on hauska peli, jossa on helpot säännöt. Oppiminen sujuu aivan huomaamatta.

5.13_2.jpg 

Kuudennessa ryhmässä on Aadan aarrepeli, jossa kerrotaan kuvien tapahtumista. Timanttien, sormusten ja kultarahojen etsimisen lomassa mietitään, mitä tapahtui ennen kuvan tilannetta ja mitä lopuksi voisi tapahtua. Kuka saa arvokkaimmat aarteet?

Ykköspaketissa kerrotaan kuvista, mutta tässä Aadan aarrepelissä mietitään myös tapahtumia, jotka eivät näy kuvissa.

6.4.jpg

Seitsemännen ryhmän Eriksonien matka Euroopassa

–lautapeli on tarkoitettu mielikuvien käytön lisäämiseen nimeämisen apuna. Tarkoituksena on, että lapsi oppii hyödyntämään useita aistikanavia sananlöytämisessä.

Voit vaikkapa sulkea silmät ja miettiä, millaista aamupalalla on. Peli sisältää erilaisten paikkojen ja tilanteiden kuvailua, esimerkiksi millaista on kirjastossa,  astianpesukoneessa, lääkärissä tai museossa.

Saat valita, liikutko autolla vai lentokoneella. Saadaksesi lennon, joudut tekemään enemmän töitä, mutta lentokone kiitää nopeammin kohti määränpäätä. Tule matkalle mukaan!

7.3.jpg

SISÄLLYSLUETTELO

NIMEÄMISEN JA SANANLÖYTÄMISEN HARJOITUKSET 2

Valkoinen paketti 38a

1. KÄSITELUOKAT

1.5. Riston risteilypeli

1.6. Leenan lemmikkipeli

1.7. Elli eläinlääkärin noppapeli

2. SANA-ASSOSIAATIOT

2.4. Anni Ananaksen peli

2.5. Ossin onkimiskilpailu

2.6. Venla ja Veikka vanhan ajan

markkinoilla –lautapeli

 

3. NOPEA NIMEÄMINEN

3.3. Myyrän työ –lautapeli

3.4. Leevin lentonäytös –kilpailu

4. KUVIEN NIMEÄMINEN

4.5. Kiekko-Kallen lautapeli

4.6. Kettu Ketterän heittopeli

5. LAUSETASO

5.5. Sussin sukellusseikkailu -lautapeli

5.6. Huugo Hurjapään korttipeli

5.7. Kiti Kissanpennun kuvalotto

5.8. Eelis Espanjassa –lautapeli

5.9. Sini Siilin pussipeli

5.10. Lilli Linnun numeronoppapeli

5.11. Aleksi Australiassa –lautapeli

5.12. Ahti Ahvenen onkimiskilpailu

5.13. Oiva Oravan neljän suora

6. TÄSMÄLLINEN KERTOMINEN

6.4. Aadan aarrepeli

7. MIELIKUVIEN VAHVISTAMINEN

7.3. Eriksonien matka Euroopassa –lautapeli